Naziv kolegija |
PSIHIJATRIJA |
Kod kolegija |
|
||||||||||
Studijski program Ciklus |
Integrirani sveučilišni studij, medicina |
Godina Studija |
III |
||||||||||
ECTS vrijednost boda: |
5 |
Semestar |
6. |
Broj sati po semestru (p+v+s) |
90 (30+30+30) |
||||||||
Status kolegija: |
obvezni |
Preduvjeti: |
položeni svi ispiti druge godine |
Usporedni uvjeti: |
|
||||||||
Pristup kolegiju: |
Studenti III godine |
Vrijeme održavanja nastave: |
Prema rasporedu |
||||||||||
Nositelj kolegija/nastavnik: |
Izv. prof. Miro Klarić, neuropsihijatar |
||||||||||||
Kontakt sati/konzultacije: |
Utorak i četvrtak od 11,00 do 13,00h ili po dogovoru |
||||||||||||
E-mail adresa i broj telefona: |
klaricmiro@gmail.com |
||||||||||||
Asistent |
– – Dr. sc. Bjanka Vuksan-Ćusa, viši asistent – – Mr. sc. Ruža Milićević, viši asistent – – Mr. sc. Božo Petrov, viši asistent – – Mr. sc. Marko Pavlović, viši asistent – – Mr. sc. Martina Čorić-Krešić, viši asistent – Mr. sc. Marko Martinac, viši asistent
|
||||||||||||
Kontakt sati/konzultacije: |
Tijekom vježbi dogovarati konsultacije |
||||||||||||
E-mail adresa i broj telefona |
|
||||||||||||
Ciljevi kolegija:
|
Ciljevi ovog kolegija su: – upoznavanje s odrednicama mentalnog zdravlja i mentalnim poremećajima – razumijevanje mentalnih bolesti u sklopu biopsihosocijalnog koncepta – prepoznavanje kliničkih slika i diferencijalne dijagnoze mentalnih poremećaja – upoznavanje s organizacijskim mogućnostima mentalno zdravstvene skrbi – upoznavanje s mogućnošću liječenja blažih mentalnih poremećaja – savladavanje osnovnih terapijskih algoritama
|
||||||||||||
Ishodi učenja (opće i specifične kompetencije):
|
Nakon što odslušaju i polože ovaj kolegij, studenti će znati / moći: Opći ishodi: – znati planirati samostalno učenje kroz studij na način kritičkog i samokritičkog propitivanja znanstvenih istina. – demonstrirati posjedovanje osobnih kvaliteta ličnosti uključujući sposobnosti za timski rad, aktivno slušanje i izgradnju pozitivnih odnosa s članovima multidisciplinarnog i interdisciplinarnog stručnog tima. Specifični ishodi: – razumijevati temelje psihijatrije, psihičkih bolesti, psihičkih poremećaja i duševne zaostalosti – metode i načela određivanja psihičkog statusa kao dijela sveobuhvatnog pregleda pacijenta u primarnoj zdravstvenoj zaštiti, – postaviti psihijatrijsku dijagnozu uz diferencijalno dijagnostičko razmatranje – primijeniti za to prikladne psihofarmakološke i psihosocijalne metode liječenja; – prepoznati hitna psihijatrijska stanja i primijeniti urgentnu terapiju u izvanbolničkim uvjetima; – prepoznati psihijatrijske poremećaje koji zahtijevaju složenu obradu, odnosno bolničko liječenje i uputiti bolesnika na odgovarajuću psihijatrijsku službu/odjel/bolničku ustanovu; – pod nadzorom liječnika psihijatra provoditi terapiju složenih i kroničnih duševnih poremećaja; |
||||||||||||
Sadržaj silabusa/izvedbenog plana (ukratko):
|
Nastava predmeta Psihijatrija sastoji se od 10 jedinica, dvije parcijalne provjere znanja na vježbama (kolokvij iz opće psihopatologije i test u formi kazuističkog prikaza), dvije parcijalne provjere na seminarima i to jedna u obliku eseja sa dva esejska pitanja (na S15) i testovnim dijelom s 20 pitanja s 4 i 5 ponuđenih odgovora na zadnjem seminaru (S30), provjere završnog pismenog s 100 pitanja a 4 i 5 ponuđenih odgovora, praktičnog i usmenog ispita. Svaka tematska jedinica sadrži: 1-5 sati predavanja, 1-5 sati seminara i 1-5 sati vježbi. |
||||||||||||
Način izvođenja nastave (označiti masnim tiskom) |
Predavanja |
Vježbe |
Seminari |
Samostalni zadaci
|
|||||||||
Konzultacije |
Mentorski rad |
Terenska nastava |
Ostalo |
||||||||||
Napomene: Nastava iz svake cjeline počinje sa predavanjima, zatim sa seminarima i vježbama. Na seminarima studenti dobivaju problemske zadatke koje rješavaju u manjim skupinama, na kraju seminara se provjerava znanje putem kviz-testa, a nakon toga se raspravlja o točnim odgovorima uz pojašnjenja problemskih zadataka. Na vježbama studenti uz pomoć asistenta i samostalno uzimaju psihijatrijske anamneze i psihijatrijske statuse, u grupi referiraju pregledane pacijente i raspravljaju o dijagnozi i diferencijalno-dijagnostičkim mogućnostima, te prave plan dijagnostičke obrade i terapijskih mogućnosti. Uz to, upoznaju se i učestvuju u radu grupnih psiho-socijalnih terapijskim procedura na klinici za psihijatriju i u CMZ DZ Mostar. |
|||||||||||||
Studentske obveze |
Prisustvovanje i aktivno sudjelovanje u svim oblicima nastave. Pripremanje nastavnih cjelina za seminare. Aktivno sudjelovanje na seminarima i vježbama. Čitanja nastavnih tekstova i razvijanje vlastitog kritičkog razmišljanja o gradivu, te izražavanja tog mišljenja. Završni ispit; pohađanje i aktivno sudjelovanje u nastavi, položeni svi kolokviji, kvizovi na seminarima, pismeni ispit iz cjelokupnog gradiva, praktični i usmeni ispit.
|
||||||||||||
Praćenje i ocjenjivanje studenta (označiti masnim tiskom) |
Pohađanje nastave |
Aktivnosti u nastavi |
Seminarski rad |
Praktični rad |
|||||||||
Usmeni ispit |
Pismeni ispit
|
Kontinuirana provjera znanja |
Esej |
||||||||||
|
|
|
|
||||||||||
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava prijenosa bodova |
|||||||||||||
OBVEZE STUDENTA |
SATI (PROCJENA) |
UDIO U ECTS-u |
UDIO U OCJENI |
||||||||||
Pohađanje nastave i angažiranost na nastavi |
15 |
0,5 |
0 |
||||||||||
Seminarski rad |
15 |
0,5 |
11 % |
||||||||||
Kolokvij (4) |
30 |
1 |
22% |
||||||||||
Pismeni ispit |
45 |
1,5 |
33% |
||||||||||
Praktični ispit |
15 |
0,5 |
11% |
||||||||||
Usmeni ispit |
30 |
1 |
23% |
||||||||||
Dodatna pojašnjenja:
Rad studenta vrednuje se i ocjenjuje tijekom nastave i na završnom ispitu. Tijekom nastave organizirati će se seminarski radovi i četiri provjere znanja (kolokvija) i to: kolokvij iz opće psihopatologije, test u formi kazuističkog prikaza i dvije provjere znanja na seminarima. Seminarski rad uključuje pismeni rad i prezentaciju. Vrednovanje seminarskog rada izvršit će se po Pravilniku o studiranju, tj. vrednovat će se pismeni uradak (čini 70% ocjene) i prezentacija (čini 30% ocjene). Pismeni: – rad je iscrpan, gramatički i pravopisno točan – izvrstan (5). – rad zadovoljava formalno i sadržajno, ali su uočene manje gramatičke i pravopisne pogreške – vrlo dobar (4). – rad zadovoljava formalno i sadržajno, ali su uočene veće gramatičke i pravopisne pogreške – dobar (3). – rad zadovoljava formalne kriterije, ali su uočeni veći nedostatci na sadržajnom planu – dovoljan (2). – rad nije napisan, plagijat je ili ne zadovoljava formalne kriterije – nedovoljan (1). Prezentacija: – rad je izvrsno prezentiran, gotovo bez jezičnih pogreški, izvrsna suradnja i odnos sa a slušateljima – izvrstan (5). – rad je vrlo dobro prezentiran, rijetke su gramatičke ili izgovorne pogreške, vrlo dobar odnos sa slušateljima – vrlo dobar (4). – rad je solidno prezentiran, povremene pogreške u izgovoru ili gramatici – dobar (3) – rad je prezentiran uz dosta često pogreške u izgovoru i gramatici – dovoljan (2). – rad nije prezentiran ili je prezentiran uz puno pogreški u gramatici, izgovoru, nerazgovjetno obraćanje – nedovoljan (1). Ova parcijalna provjera sveukupno traje 45 min i vrednuje se s maksimalno 11 bodova. – izvrstan (5) – 11 bodova – vrlo dobar (4) – 8 boda – dobar (3) – 5 boda – dovoljan (2) – 2 bod – nedovoljan (1) – 0 bodova.
Dva kolokvija (opća psihopatologija i test u formi kazuističkog prikaza) studenti polažu na vježbama. Provjera znanja iz opće psihopatologije organizirat će se na 14. Vježbi. Provjera će biti u obliku testa s 30 pitanja s 5 ponuđenih odgovora. Ova provjera sveukupno traje 45 minuta a vrednovanje testa izvršit će se po Pravilniku o studiranju: (91-100% točnih odgovora – izvrstan (5), 79-90% vrlo dobar (4), 67-78% dobar (3), 55-66% dovoljan (2), 0 do 54% nedovoljan (1), i vrednuje se s maksimalno 6 bodova. – izvrstan (5) – 6 bodova – vrlo dobar (4) – 4,5 boda – dobar (3) -3 boda – dovoljan (2) – 1,5 bod – nedovoljan (1) – 0 bodova.
Test u formi kazuističkog prikaza radi se na predzadnjoj vježbi (V27,V28) a sastoji se od prikazu pacijenata na način kako se on prezentira liječniku u prvom susretu. Na temelju podataka u testu student razmatra diferencijalno dijagnostičke orijentacije i kliničke procedure koje je potrebno poduzeti (radna dijagnoza, dijagnostičke smjernice, diferencijalno dijagnostičke mogućnosti, terapijske smjernice i naglaske). Ova parcijalna provjera sveukupno traje 45 min i vrednuje se s maksimalno 6 bodova. – izvrstan (5) – 6 bodova – vrlo dobar (4) – 4,5 boda – dobar (3) -3 boda – dovoljan (2) – 1,5 bod – nedovoljan (1) – 0 bodova.
Dvije provjere znanja obavit će se na seminarima i to jedna u obliku eseja (S15) i jedna u obliku testa s 30 pitanja s 4 i 5 ponuđenih odgovora. Esejska provjera obavit će se na S15 a esej će činiti dva seminarska pitanja. Sveukupno trajanje seminara je 45 minuta a vrednuje se s maksimalno 5 bodova. – izvrstan (5) – 5 bodova – vrlo dobar (4) – 4 boda – dobar (3) -3 boda – dovoljan (2) – 1 bod – nedovoljan (1) – 0 bodova.
Provjera znanja u obliku testa izvršit će se na zadnjem seminaru (S30), a vrednovanje testa izvršit će se po Pravilniku o studiranju (91-100% točnih odgovora – izvrstan (5), 79-90% vrlo dobar (4), 67-78% dobar (3), 55-66% dovoljan (2), 0 do 54% nedovoljan (1). Ova parcijalna provjera sveukupno traje 45 min i vrednuje se s maksimalno 5 bodova.
– izvrstan (5) – 5 bodova – vrlo dobar (4) – 4 boda – dobar (3) -3 boda – dovoljan (2) – 1 bod – nedovoljan (1) – 0 bodova.
Završni ispit se sastoji iz pismenog, praktičnog i usmenog dijela. Pravo na polaganje završnog ispita imaju studenti koji su uredno odslušali nastavu (po Pravilniku fakulteta) i položili kolokvije organizirane tijekom nastave (kolokvij iz opće psihopatologije, test u formi kazuističkog prikaza, dvije provjere znanja na seminarima). Pismeni ispit će biti u formi testa s 100 pitanja s 4 i 5 ponuđenih odgovora, a trajat će 90 minuta. Pitanjima će biti obuhvaćeno sveukupno gradivo iz psihijatrije, a vrednovanje testa izvršit će se po Pravilniku o studiranju, tj. 91-100% točnih odgovora – 5 (izvrstan), 79-90% 4 (vrlo dobar), 67-78% 3 (dobar), 55-66% 2 (dovoljan), 0 to 54% 1 (nedovoljan). Pismeni ispit se vrednuje s maksimalno 44 boda. – izvrstan (5) – 33 bodova – vrlo dobar (4) – 25 boda – dobar (3) -17 boda – dovoljan (2) – 9 bodova – nedovoljan (1) – 0 bodova.
Praktični dio ispita sastoji se iz dva dijela: uzimanja anamneze i prikaza pacijenta, te usmenog ispita. Sveukupno trajanje praktičnog dijela ispita je 60 minuta a vrednuje se s maksimalno 11 bodova. – izvrstan (5) – 11 bodova – vrlo dobar (4) – 8 boda – dobar (3) – 5 boda – dovoljan (2) – 2 bod – nedovoljan (1) – 0 bodova.
Usmeni dio ispita se vrednuje s maksimalno 23 boda. Studenti izvlače kartice s tri pitanja iz cjelokupnog gradiva psihijatrije. – izvrstan (5) – 23 boda – vrlo dobar (4) – 17 bodova – dobar (3) – 11 bodova – dovoljan (2) – 5 bod – nedovoljan (1) – 0 bodova. Završna ocjena: Konačna ocjena je zbroj pondera= ocjena seminarskog rada (11%) + provjere znanja kroz nastavu – četiri kolokvija (22%) + cjelokupni pismeni ispit (33%) + praktični dio ispita (11%) + usmeni dio ispit (23%).
|
|||||||||||||
Obvezna literatura: |
– Frančišković T.& Moro Lj. i sur. Psihijatrija. Medicinska Naklada Zagreb, 2011. – Kaplan HI & Sadock BJ. Priručnik kliničke psihijatrije. «Naklada Slap», Jastrebarsko, 1999. – Kaplan HI & Sadock BJ. Priručnik za uporabu lijekova u psihijatriji. «Naklada Slap», Jastrebarsko, 1998.
|
||||||||||||
Dopunska literatura: |
– Klarić M. & Babić D. Gerontopsihijatrija. U: Šantić Ž. i sur. Medicinska gerontologija u kliničkoj praksi. Sveučilište u Mostaru, Medicinski fakultet: Grafotisak Grude; 2015; str. 537-561. – Klarić M. & Mandić V. Serotonin i depresija kod žena. U: Jakovljević M. i sur. Serotonin i depresija – mitovi i činjenice. Zagreb: Pro Mente; 2013, str. 168-177. – Klarić M. & Lovrić S. Odnos između psihotraume i psihoze – uloga dopamina. U: Jakovljević M. i sur. Dopamin u zdravlju i bolesti – mitovi i činjenice. Zagreb: Pro Mente; 2015; str. 248-261. – Jakovljević M. Shizofrenija u teoriji i praksi. Pro Mente Zagreb. 2011. – Jakovljević M. I sur. Nove ideje i koncepti u suvremenoj psihijatriji. Pro Mente d.o.o. Zagreb; 2008. – Jakovljević M. i sur. Ličnost, tjeskoba i depresija u suvremenoj medicini. Pro Mente. Zagreb. 2006. – Jakovljević M: Depresivni poremećaji – Od ranog prepoznavanja do uspješnog liječenja. Pro Mente, Zagreb, 2003. – Frančišković T., Grković J., Kaštelan A.: Radna bilježnica iz psihijatrije za studente medicine. Medicinska naklada, Zagreb, 2014 – Begić D.: Psihopatologija, Medicinska naklada, Zagreb, 2014. – Hotujac Lj., Jakovljević M.: Psihijatrija, Medicinska naklada, Zagreb, 2006. |
||||||||||||
Dodatne informacije o kolegiju |
Način praćenja kvalitete nastave: Studentska anketa Analiza kvalitete nastave od strane studenata i nastavnika Analiza prolaznosti na ispitima Izvješće Ureda za kvalitetu nastave Samoevaluacija i Izvaninstitucijska evaluacija (posjet timova za kontrolu kvalitete) |
||||||||||||
PRILOG: Kalendar nastave
Broj nastavne jedinice |
TEME I LITERATURA
|
I. |
Naslov: Psihijatrija u suvremenoj medicini |
Kratki opis: Čemu učenje psihijatrije. Kratka povijest psihijatrije. Kamo ide suvremena psihijatrija. Mali psihijatrijski pojmovnik. Suvremena nozologija i klasifikacija duševnih poremećaja. Odnos liječnik-bolesnik. |
|
Literatura: obavezna i dopunska |
|
II. |
Naslov: Opća psihopatologija |
Kratki opis: Duševno zdravlje i duševni poremećaj. Zdrava i patološka ličnost. Normalan i poremećen psihosocijalni razvoj. Modeli duševnih poremećaja. Poremećaji psihičkih funkcija i znaci i simptomi bolesti. Pregled najvažnijih psihopatoloških sindroma. Psihijatrijski intervju. Ispitivanje psihičkog statusa. |
|
Literatura: obavezna i dopunska |
|
III. |
Naslov: Osnovne paradigme etioloških koncepata u psihijatriji |
Kratki opis: Biologijska psihijatrija: Osnove funkcionalne neuroanatomije i psihofiziologijae. Osnove psihoneurobiokemije. Osnove psihijatrijske genetike. Osnove psihoneuroendokrinologije. Brain Imaging. Psihodinamska paradigma- Psihodinamika ličnosti. Faze psihoseksualnog razvoja ličnosti. Psihološki mehanizmi obrana. Paradigma učenja. Kognitivna i bihejvioralna paradigma. Dijateza-stres paradigma. |
|
Literatura: obavezna i dopunska |
|
IV. |
Naslov: Socijalna psihijatrija |
Kratki opis: Osnove socijalne patologije. Kulturološke specifičnosti duševnih poremećaja. Socioterapijske metode liječenja.Uloga socijalnog radnika. Psihijatrija u zajednici. Psihijatrija i spiritualnost. |
|
Literatura: obavezna i dopunska |
|
V. |
Naslov: Klinička psihijatrija |
Kratki opis: Organski i simptomatski duševni poremećaji (F00-F09). Duševni poremećaji i poremećaji ponašanja zbog uporabe psihoaktivnih tvari (F10-F19). Shizofrenija, shizotipni i drugi sumanuti poremećaji (F20-F29). Afektivni poremećaji i poremećaji raspoloženja (F30-F39). Neurotski poremećaji. Mentalni poremećaji specifično povezani sa stresom. Krizna stanja. Poremećaji prilagodbe. (F40-F48). Psihosomatska medicina i suradna (liaison) psihijatrija. Bihejvioralni sindromi udruženi s fiziološkim poremećajima i fizikalnim faktorima (F50-F55). Osnove medicinske seksologije. Poremećaji ličnosti i poremećaji ponašanja odraslih (F60-F69). Duševna zaostalost (F70-F79). Osnove dječje i adolescentne psihijatrije. Poremećaji psihološkog razvoja (F80-F87). Poremećaji u ponašanju i osjećajima koji se pojavljuju u djetinjstvu i u adolescenciji (F90-F98). Osnove gerontopsihijatrije. Specifični psihijatrijski poremećaji u žena. Hitna stanja psihijatriji i njihovo zbrinjavanje. Dijagnostički postupci u psihijatriji. |
|
Literatura: obavezna i dopunska |
|
VI. |
Naslov: Metode liječenja u psihijatriji |
Kratki opis: Biologijske metode liječenja (psihofarmako terapija, EST, deprivacija sna, terapija svjetlom, hormonalna terapija). Psihoterapijske metode liječenja. Socioterapija. |
|
Literatura: obavezna i dopunska |
|
VII. |
Naslov: Osnove forenzične psihijatrije |
Kratki opis: Etički i pravni aspekti psihijatrije. Prisilna hospitalizacija i liječenje. Krivična odgovornost. Poslovna sposobnost. |
|
Literatura: obavezna i dopunska |
|
VIII. |
Naslov: Etika u psihijatriji |
Kratki opis: Ljudska prava duševnih bolesnika. Klinički pokusi na duševnim bolesnicima. Pitanje medicinske tajne. |
|
Literatura: obavezna i dopunska |
|
IX. |
Naslov: Organizacija psihijatrijske službe |
Kratki opis: Suvremene koncepcije. Liječnik primarne zdravstvene zaštite u zaštiti duševnog zdravlja. |
|
Literatura: obavezna i dopunska |
|
X. |
Naslov: Znanstvena istraživanja u psihijatriji |
Kratki opis: Dvostruko-slijepa kontrolirana istraživanja. Naturalističke studije. Prikaz slučaja. Evidence-based medicine u psihijatriji. |
|
Literatura: obavezna i dopunska |
|
XI. |
Naslov: |
Kratki opis: |
|
Literatura: |
|
XI. |
Naslov: |
Kratki opis: |
|
Literatura: |
|
XII. |
Naslov: |
Kratki opis: |
|
Literatura: |
|
XIII. |
Naslov: |
Kratki opis: |
|
Literatura: |
|
XIV. |
Naslov: |
Kratki opis: |
|
Literatura: |
|
XV. |
Naslov: |
Kratki opis: |
|
Literatura: |